Fietskar.nl / Antilope.nl

Antilope is een fietsenwinkel gevestigd in Hilversum met een geschiedenis die teruggaat tot 1938. Ze bieden een breed assortiment aan fietsen, waaronder e-bikes, stadsfietsen, bakfietsen en accessoires. Fietskar.nl is een gespecialiseerde webshop, opererend onder Antilope B.V., die zich richt op de verkoop van fietskarren, bakfietsen en hondenkarren en accessoires.
Website: Antilope.nl
Webshop: Fietskar.nl
Uitdaging
De wens was om de webshop en de fysieke winkel als twee aparte projecten te benaderen, elk met een eigen doelstelling.
Voor de winkel lag de focus op lokale vindbaarheid en zichtbaarheid. Bij de webshop was de grootste uitdaging om meer structuur binnen de online campagnes aan te brengen. Met de reden dat er meer inzage komt in de verhouding tussen marketingkosten en opbrengst, per productcategorie en zelfs per product.
Aanpak
Website strategie: Om de fysieke winkel beter te positioneren binnen de site, zijn meerdere optimalisaties doorgevoerd:
- Videocontent op de homepage
- Banners van de fysieke winkel op collectie- en productpagina’s
- Een chatbot toegevoegd, zodat bezoekers direct vragen kunnen stellen.
Google Ads
Antilope (fysieke winkel)
De Google Search Ads zijn hier gericht op oriënterende bezoekers — mensen die nog niet precies weten welke fiets ze willen en daarom eerder geneigd zijn om naar de winkel te komen voor advies of een proefrit.
- We draaien lokale campagnes binnen een straal van 30 km rond de winkel.
- Dit wordt aangevuld met Google Display banners, gericht op mensen die recent online naar een fiets hebben gezocht.
Fietskar.nl (webshop)
Voor de webshop is er per productcategorie een aparte Google Shopping campagne opgezet. Zo houden we controle over hoe het budget wordt verdeeld op categorie- én productniveau.
Binnen deze campagnes:
- Optimaliseren we op basis van productselecties
- Testen we met prijsaanpassingen ten opzichte van concurrenten
- Sturen we op maximale aankopen met een doel-ROAS
We houden er ook rekening mee dat klikken uit Shopping Ads kunnen resulteren in een fysiek winkel bezoek. Daarom rekenen we niet bij alle campagnes blind op Google’s attributiemodel.
Social Ads: Voor Antilope zetten we lokale advertenties in via Facebook en Instagram om de zichtbaarheid van de winkel te vergroten. De content bestaat uit:
- Video’s van de winkel
- Productpresentaties
- Korte uitlegvideo’s over proefritten op locatie
Deze campagnes draaien we afwisselend gedurende het hele jaar om lokaal top-of-mind te blijven.
Review
Sparren, meedenken en tot uitvoering brengen van een strategie op alle online kanalen is waar Jasper onze organisatie online maar ook offline mee verder helpt.
De samenwerking heeft voor een duidelijk plan gezorgd. Wat willen we online bereiken, hoe gaan we daar komen ? Stapsgewijs en onder het motto liever perfect dan té snel. Jasper is voor ons een waardevolle sparringpartner waar je heel prettig mee samenwerkt"
Benjamin - E-commerce manager